Mielipidekirjoitus julkaistiin Hämeen Sanomissa 28.3.2018

Kuva: Tomi Vesaharju HÄSA

Hämeenlinnan sijainti pääradan varrella, upean luonnon ympäröimänä on valttikortti kilpailussa uusista asukkaista. Junan tuomat, kuten kaupungissa heitä kutsutaan, ovat muuttaneet tänne hyvien liikenneyhteyksien takia. Aivan yhtä helposti he muuttavat täältä pois, jos junayhteyksiä heikennetään.

Nopea junayhteys kerran tunnissa Tampereelle ja Helsinkiin on kuulunut Hämeenlinnan peruspalveluihin. Nyt asukkaat ja kaupungin päättäjät tekevät hartiavoimin töitä sen puolesta, että junalla pääsisi töihin ja töistä kotiin inhimilliseen aikaan. Kaupunki tarvitsee työssäkäyviä asukkaitaan ja asukkaat vauvasta vaariin tarvitsevat sujuvia arjen palveluja, jotka tuotetaan yhteisillä verotuloilla.

Hämeenlinnaan pendelöidään töihin myös muualta Suomesta ja alueen yrityksille on tärkeää, että ammattitaitoisten osaajien työmatka tänne on mahdollisimman sujuva.

Kipeimmin juna-aikataulujen 25.3. voimaan tullut muutos iskee lapsiperheisiin, joilla työpäivän ja -matkan takarajana on päiväkodin sulkeutuminen kello 17. Työpäivän venyttäminen tunnilla tai kahdella julkisen liikenteen aikataulumuutosten takia on kohtuutonta.

Aikamme tärkein haaste on ilmastonmuutoksen pysäyttäminen. Tekoja ilmastonmuutosta aiheuttavien päästöjen vähentämiseksi tarvitaan nyt. Vihreiden tavoitteena on, että jatkossa yhä useampi pystyy hyödyntämään raideliikennettä sekä käyttämään julkista liikennettä helposti. Pariisin ilmastosopimus velvoittaa Suomea. VR:n omistajaohjauksen pitäisi valtiovallan taholta toimia määrätietoisesti ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttamiseksi.

Raideliikenne on kulkumuodoista ympäristöystävällisin vaihtoehto ja junien matkustajamäärät kasvavat jatkuvasti. Tähän tarpeeseen sekä ihmisten ympäristötietoisuuteen pitää vastata hyödyntämällä tehokkaasti olemassa olevat raiteet ja kulkevat junavuorot. Hämeenlinnan suhteen VR toimii aivan päinvastoin: vuoroja on harvennettu vuosien saatossa ja junat kulkevat hämeenlinnalaisille työmatkaajille hankaliin aikoihin. Myös vaihtoyhteydet mm. Lahden ja Turun suuntaan ovat heikentyneet oleellisesti.

Tällä hetkellä 30 nopeaa junaa ohittaa päivittäin Hämeenlinnan pysähtymättä. Miten tämä vastaa ihmisten ja ympäristön tarpeisiin?

Junaprotestipäivänä 26.3. matkustajamäärät busseissa ja yksityisautoissa kasvoivat ja kaupungissa taidettiin tehdä myös etätyöpäiväennätys.

Haluamme IC-junat ja pendolinot takaisin. Tavoitteena on, että jatkossa yksikään nopea juna ei ohita Hämeenlinnaa pysähtymättä.

Mirva Harju

Junaprotestin järjestäjä

 

Mirka Soinikoski

Kaupunginvaltuutettu

Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja